måndag 11 maj 2009

Sript de Eiffel

Har precis kommit hem från Paris, och tänkte skruva ner med att jobba på mitt transferscript. Jag har tre prioriteter:

  1. Skicka inte felmeddelanden till skärmen utan till en loggfil
  2. Ersätt de fasta sökvägarna med variabler
  3. Bygg in flaggor

Prioriteringen bygger på att en loggfil skulle underlätta själva utvecklandet, ett litet steg som får stora bra konsekvenser senare. Det kommer därför först. Variablerna skulle ju vara en klar förbättring, och flaggorna är mest på kul.


Paris förresten. Det var mycket intensivt. Det som lämpar sig för en beskrivning på den här bloggen är nog Eiffeltornet.



Jag blev faktiskt ganska fascinerad av detta stålmonument, som är både estetiskt och tekniskt fulländat. Ett vackert prov på det jag tycker Linux handlar om framför allt - inenjörsglädje, att testa vad som kan byggas för att se om det går.

Den omedelbara vinsten av att bygga eiffeltornet är svår att se... Det blev förvisso ett perfekt TV-torn med tiden, men det brydde sig nog inte Gustave Eiffel om. Men måste man mäta teknik efter den kortsiktiga vinsten? Kunskap om hur man konstruerar stål var ju oerhört viktiga för den industriella revolutionen. Eiffel lärde sig säkert nåt på att bygga tornet, och kunskapsbasen vidgades...

Eiffeltornet tycker jag är en hyllning till tekniken i sig, i motsats till det kortsiktiga utnyttjndet av teknik för att bli rik. Precis som Linux.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar