onsdag 6 maj 2009

Ett lättare liv

Jag har äntligen lyckats göra ett användbart script :)))))

Det är bara några bokstäver, som besparar mig tankemöda, och mycket tid.

#Skapa en mapp på USB-minnet
mkdir /home/user/D\:/Music/$1
# Kopiera filer till den nya mappen
cp -r /home/user/My\ Documents/My\Music/$1 *.mp3 /home/user/D\:/Music/$1

När jag har musik på datorn i mappen My Documents/My Music/artistnamn skriver jag bara ./transfer.sh artistnamn , så skapas mappen artistnamn på mitt usbminne och filer i mp3-format kopieras dit :)

Man kan ju fråga sig varför jag inte prompt kopierar mappen från disk till USB-minne. Dels började jag inte så... Men jag tror också att det är en bättre början.

Dels kopierar jag på det här sättet inte andra filer i mappen, t.ex. omslagsbilder i jpg. Dels har jag nog tänkt mig att man skulle kunna ändra namnet på mappen.

De närmsta förändringarna blir:
  1. kopiera också .ogg-filer
  2. fråga om jag vill ha kvar filerna på disken eller radera dem efter att de kopierats
Mitt övningsexempel var utmärkta Maya Filipic, som kan laddas ner lagligt och gratis från Jamendo.

1 kommentar: