onsdag 6 maj 2009

Park WiFi

Då det är helgdag (St Görans och den bulgariska arméns dag) och solen skiner, bestämde jag mig för att prova budgetalternativet till att blogga från Starbucks.

Jag fyllde en termosmugg med två delar varm mjölk och en del Löfbergs Lila på turkiskt vis, stoppade muggen och min Asus EEE i ryggsäcken och gick ner till parken i centrala Sofia där det finns gratis WiFi. Ja, jag tog omvägen runt miitärparaden,mer om det i en annan blog.

Så... funkar det? Javisst. Prima. Kaffet har en hembrygdkvalitét som Starbucks inte kan mäta sig med, och WiFi-anslutningen är bra. Man ser inte jättemånga datorer i parken. Om vi skulle vara fler än tio så skulle det nog gå ut över anslutningen.

Starbucks har ju givna fördelar - det kräver inte sol och inga förberedelser. Men varför gå dit om solen skiner?

Om du som läser befinner dig i eller är på väg till Sofia, vill jag i händelse av mulet väder tipsa om Onda Coffebar, som ligger mycket nära parken, men erbjuder samma service och trevligare lokaler än Starbucks. Parken jag pratr om ligger mellan Maluk Gradski Teatur och Universitetet, och Onda ligger på Bul. Dondukov,t centrum till.

Valet mellan Starbucks och parken handlar ju lite om hur man ser på Bloggaren som socialt fenomen... På Starbucks sitter man ju med stor sannolikhet bland andra bloggare... Starbucks är lite av en fysisk representation av "bloggosfären". Här sitter man som ensam bloggare bland barnfamiljer, hundar och fågelsång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar