onsdag 26 november 2008

Sammanfattning

Igår lyckades jag alltså installera Linux på min hårddisk. Hur? Genom att sätta DVD'n som slav på samma kabel som IDE'n (Mästare). Det gick rysligt fort att boota med den uppsättningen... så snabbt att jan misstänker att jag gjort fel innan. Tidigare var både IDE och DVD mästare, men på varsin kabel. Förmodligen skulle byglarna i stället ha indikerat att de var ensamma på kabeln.

Redan Hegel insåg ju att ingen kan vara mästare utan att ha en slav, och omvänt att slaven kräver en mästare. Frågan är i så fall hur Windows lyckades hantera uppsättningen med två oberoende mästare. Låter som trettioåriga kriget... Feodal Anarki utan bönder (de hade nämligen dödats av hjältekonungen Gustav II Adolf m.fl)

Det skiter jag högaktningsfullt i, och ägnar mig åt att upptäcka open SUSE 11 i stället. :)

Det finns förresten redan en marxistisk distro - Red Star Linux. Den är från Argentina och verkar bara finnas på spanska. Nedan en introduktionsvideo. Varning för metal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar