onsdag 28 januari 2009

World community grid

The World community grid är ett projekt som bl.a. stöds av IBM. Genom att gå med installerar du ett program som kallas BOINC på din egen dator. När den inte är aktiv, när din skärmsläckare skulle dyka upp egentligen, går BOINC igång och utför diverse komplicerade beräkningar...

Det handlar om icke kommersiella forskningsprojekt, t.ex. inom miljö eller medicin, där forskarna behöver stor datakapacitet. I stället för att bygga en supredator, så lägger man ut operationerna på de tusentals små datorer som är med i nätet. Cloud computing...

Jag tycker att det är en finfin idé faktiskt. Jag utgår naivt från att projekten verkligen behöver min hjälp för att göra världen bättre. Vad som är kommersiellt eller inte kan ju diskuteras, men jag ser ändå ionget dåligt i det.

Knäckfrågan är snarare att datorn måste vara på, och om det inte är bättre för världen att stänga av datorn när den inte används. Själv undviker jag frågan... jag är ganska slarvig av mig, och det känns bra att veta att varje gång jag lämnat datorn på så används den till att forska om cancer eller CO2utsläpp.

Vet förresten inte varför min dator ofta lämnas på, av någon anledning tror jag att den är av men den är det inte. Det är alltså Windowsdatorn på jobbet jag pratar om. det kan också tilläggas att det inte är ovanligt att BOINC hänger sig och jag måste starta om datorn efter att det gått igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar