måndag 12 januari 2009

Världen är öppen...

... men mycket programvara är skyddad. Det har jag märkt i veckan som gick.

jag hade tänkt mig att arbeta hemifrån över en VPn anslutning. VPÅNen fungerade som den skulle, men det visade sig att min far inte hade excel. Så genom att öppna företagets exceldokument i open office förstörde jag allt vad formatering hette. Vilket inte är oviktigt inom den ytliga PR-branchen. Allt var inte heller Open offices fel, en del sker som är på engelska här blev till Svenska o.s.v. vilket nog hade kunnat hända om jag gjort det på en svensk version av Microsoft Office paketet.

Till den som ska arbeta hemifrån: tänk noga igenom vad du ska göra, och se till att du har de program som krävs. Och testa på den dator du ska jobba på. Innan du jobbar.

Själv nyttjar jag ju Linux numer och toleransen för att just Microsoft ska var normen försvinner långsamt. Från företagets perspektiv slår det mig också att om det varit tvärt om - att företaget jobbade med open office och jag med Windows hade det inte funnits problem. Då hade jag bar laddat hem rätt version i Sverige...

Nåväl... dags att sätta igång med arbeteyt på jobbets Windowsdator. När jag kommer hem väntar en uppgradering till open SUSE 11.1 . Igår lyckades jag uppgradera till Firefox 3 på min Asus EEE 900 så det känns som man har lite flyt, vilket kan behövas efter veckans debacle ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar